Habu BOH Tea Plantation

ITINERÁŘ: 2 týdny v pevninské Malajsii

Troufnu si říct, že Malajsie patří spíš k méně navštěvovaným státům v jihovýchodní Asii. Většina lidí tady ocení hlavně jídlo, které dostává impulzy ze sousedních zemí. Pestré dějiny a multikulturnost Malajsie se projevují i v architektuře. V jednom městě můžeme jít od portugalské pevnosti, přes náměstí v koloniálním stylu, kolem hinduistického chrámu, lokálního tržiště, čínského klanového domu, až k mešitě. V Malajsii je celá řada nádherných míst, která navštívit.

Kromě Malajců tady žije početná menšina Číňanů a Indů. Z náboženství je tady zastoupený hlavně islám, buddhismus, křesťanství a hinduismus. Vzájemná tolerance národností v Malajsii a soužití lidí s nejrůznějším vyznáním je vcelku inspirativní.

Malajsie je poměrně vyspělá země, jeden z asijských tygrů. Tento rozvoj tady občas zatlačuje do pozadí přírodu (například zemědělská činnost v čele s palmou olejnou) a autentičnost kultury. Místy jsem si tady připadala skoro jak v tropické Evropě. Na druhou stranu nějakou provázanost s přírodou může cestovatel pocítit na místech jako Taman Negara, Cameron Highlands nebo některém z tropických ostrovů.

Když už jsem si skoro myslela, že mě civilizovaná a moderní Malajsie nemůže ničím překvapit, zakotvili jsme na ostrově Tioman. Na rozdíl od sousedního Thajska, kde ostrovy často praskají ve švech, se tady vynořil z trochu divočejšího moře liduprázdný tropický ostrov zarostlý džunglí a obehnaný korálovými útesy. Stejné definici odpovídají i další ostrovy u východní části Malajského poloostrova – Perhetiany a Redang. Zničehonic to byl úplně jiný svět a vlastně jsem tady v Malajsii objevila ráj, který jsem celou tu dobu předtím v Asii hledala.

V tomto článku se dozvíte, jak naplánovat dvoutýdenní cestu po pevninské Malajsii.

Plán cesty po Malajsii (2 týdny)

1. den: Kuala Lumpur

Osobně bych doporučila v KL strávit jeden krásný den, který bude hodně dlouhý, ale rozhodně by měl stačit. Dopoledne je dobré využít autoslužeb Grab a vyrazit kousek za město na Batu caves, odpoledne pak projít pěšky centrum a večer splynout s davem v nejživější části města.

Co stojí za návštěvu v KL (chronologicky):

  • Batu Caves – jeskyně s hinduistickými chrámy a svatyněmi plné netopýrů, opic a lidí se sice nachází kousek za městem, Grabem ale doprava trvá kolem 20 minut (vstup: zdarma)
  • Petronas Towers – nejvyšší dvojitý mrakodrap na světě, ikona Kuala Lumpur (vstup: do budovy zdarma, na střechu budovy 80 MYR)
  • Masjid Jamek Mosque – nejstarší mešita v KL nacházející se v centru města (vstup: zdarma, oblečení na zahalení hlavy a těla k půjčení)
  • Merdeka Square – náměstí s vlajkovým polem obklopené historickými budovami sehrálo velkou roli při budování nezávislosti Malajsie
  • Central market – tržiště plné suvenýrů, jídla a spotřebního zboží
  • Chinatown – čínská čtvrť plná obchodů a restaurací s čínským chrámem Guan Di a hinduistickým chrámem Sri Maha Mariamman
  • Jalan Alor – ulice s obrovským night marketem plným restaurací a stánků
  • Changkat Bukit Bintang – ulice kousek od night marketu plná restaurací a a barů

2.-3. den: Taman Negara

Čtěte také: Důležité informace před cestou do Malajsie

Ráno jsme vyrazili z autobusového nádraží v KL (lístek jsme rezervovali na easybook.com) do města Jerantut. Cesta trvala asi 3 hodiny a stála kolem 20 MYR. V Jerantut na nádraží si nás odchytila cestovní kancelář, která nám v rámci jednoho balíku zařídila převoz shuttle busem do přístavu Kuala Tembeling (asi 30 minut) a cestu lodí po řece až do Kuala Tahan.

Cesta lodí je příjemné zpestření – jede se 3 hodiny na malých člunech a řeku celou cestu lemuje z obou stran džungle. Cena byla tuším kolem 60 MYR/os. a zahrnovala i vstup do parku (tenkrát 1 MYR, ale nově se platí snad až 30 MYR).

POZOR: V parku se platí za každé foto-zařízení 5 MYR, takže pokud máte mobil/ foťák/ kameru/ dron, teoreticky to musíte všechno nahlásit a zaplatit.

Kuala Tahan je vesnice u národního parku Taman Negara. Je tady několik restaurací, obchodů (pivo ale prodávají jen v jednom u autobusové zastávky), a pár guesthousů na břehu řeky. Přes tu se dostanete jedině převozem (1 MYR) do národního parku.

TIP, kde se najíst: Adamia Corner (výborná a levná místní kuchyně)

TOP místa v Taman Negara

Další den ráno jsme teda navlékli šortky alá jdeme do džungle, strávili minutu na převoze, a po vylodění rovnou zamířili k pokladně. Koupili jsme lístky (5 RYM) na největší atrakci v parku – Canopy Walkway. Stezka v korunách stromů má zhruba 0,5 km, je ve výšce 40 metrů nad zemí a přejít ji trvá asi 30 minut. Canopy Walkway je hezký zážitek, akorát moc zvířat tady vzhledem k frekventovanosti trasy nebylo.

Zvolili jsme krátký okruh od Visitor Centra přes Lubuk Simpon (prý dobré místo na koupání, ale ta hnědá voda v řece evokovala pravý opak) a Bukit Teresek (hezkou vyhlídku na vrcholu vcelku strmého kopce). Přes Canopy Walkway, Tahan Hide (pozorovatelnu, kde jsme viděli divoká prasata) a Giant Tree jsme šli zpět k převozu. Celý okruh měl tak 6 km.

Kdyby jsme nebyli v tom horku výjimečně extra líní, mohli jsme pokračovat až k vodopádu Lata Berkoh. Na jakékoliv vzdálenější trasy, včetně nejznámější několikadenní tůry Gunung Tahan, je povinnost mít průvodce. Další možnosti, co dělat v parku, je například noční safari (k vidění je ale převážně jen hmyz), návštěva domorodé vesnice Kampung Orang Asli nebo rapid shooting (jízda lodí v peřejích).

4.-6. den: Cameron Highlands

Cestu zpět do Jerantut jsme zvolili místním (levnějším a rychlejším) autobusem (cesta trvala asi hodinu a půl, stála 8 MYR). Tady jsme si přes tu stejnou agenturu domluvili shuttle bus přímo do Tanah Rata, město v Cameron Highlands. Cesta trvá asi 4 hodiny a je to samá serpentýna, ale zato hezké výhledy. Jestli někde sáhnout v Malajsii po kinedrilu, tak tady. V cílové destinaci budete pravděpodobně muset vytáhnout bundu a jít se seznámit s ne příliš sympatickým městem.

Cameron Highlands je proslavený čajovými plantážemi, ale zároveň je tady spousta treků deštným lesem. A během našeho pobytu teda opravdu deštný byl. Druhý den po příjezdu jsme zvolili výšlap přes Trail 7 na horu Gunung Berembun. Tady byl ten výhled trošku zklamání, ale cesta lesem byla vzrůšo. Hned na začátku Trailu 7, kdy se člověk musí probít vysokým klestím, jsme viděli malého hada. Při pomyšlení, že je tam někde určitě i jeho maminka, se nám šlo hned rychleji. Cestou dolů jsme šli Trail 3. Dole jsme se napojili na Trail 4, který vede k vodopádům Parit Falls.

TIP: Aplikace Maps.me nám byla celou cestu oporou

Další den jsme si půjčili skútr a jeli omrknout čajové plantáže:

  • Bharat Group – tady stačí zastavit na vyhlídce u silnice
  • Habu BOH Tea Plantation – hezká cesta zemědělskou oblastí až k plantážím, kde je vyhlídka. Ochutnávka čaje a zákusek byl samozřejmostí.
  • BOH Tea Centre Sungai Palas – nejznámější plantáž, kam jsme se bohužel kvůli počasí nedostali (zato jsme si vyzkoušeli jízdu na skútru během největšího lijáku)

Za dobrého počasí je určitě fajn navštívit nejvyšší vrchol Cameron Highlands Gunung Irau a druhou nejvyšší horu Gunung Brinchang. S tím spojit procházku v Mossy Forest. Je možné se domluvit i v cestovní kanceláři a absolvovat tento turistický okruh s průvodcem.

7. den: ostrov Penang (přesun na Langkawi)

Opět jsme zařídili lístky přes easybook.com a vydali se z autobusového nádraží v Tanah Rata na ostrov Penang (cesta trvá oficiálně 4 a půl hodiny, cena je 32 MYR). Penang je spojený s pevninou mostem. Během jednoho až dvou dnů se tady dá navštívit například:

  • Fort Cornwallis – pevnost postavená v 18. století měla obrannou a administrativní funkci
  • Khoo Kongsi – architektonicky krásná stavba bývala čínský klanový dům postavený roku 1906, dnes slouží jako muzeum
  • Snake Temple – chrám plný údajně přátelských chřestýšů
  • Chulia Street Night Market – noční trh s místními specialitami
  • Tanjung Bungah – mešita postavená na vodě
  • Kek Lok Si Temple – jeden z největších buddhistických chrámových komplexů v Asii
  • Batu Ferringhi Beach – hezká pláž na severu ostrova
  • Penang Hill – za půl hodiny je možné se dostat zubačkou na vrchol kopce s krásným výhledem nebo se do nadmořské výšky 812 metrů dostat pěšky
  • Penang National Park – národní park s písečnými plážemi, na které vede řada stezek

Přesycení chrámy a velkými městy jsme se rozhodli pokračovat přímo na ostrov Langkawi. Langkawi Ferry Express jezdí z Penangu 2x denně (8:30 a 14:00), stojí 60 MYR a cesta trvá 3 hodiny. V Kuah Jetty na Langkawi se dá buď přímo půjčit skútr nebo objednat taxi přes aplikaci Grab.

Čtěte také: TOP 10 míst pevninské Malajsie

8.-9. den: Ostrov Langkawi

TIP, kde se ubytovat: Raději, než přímo v přístavním Kuahu, je podle mě lepší se ubytovat v Pantai Cenang. Město má více hotelů, restaurací, barů a obchodů, hezkou pláž, je kousek od letiště, a celkově to tady víc žije.

Nejhezčí pláže na Langkawi:

  • Tanjung Rhu Beach – bezpochyby nejhezčí pláž na ostrově, táhne se několik kilometrů podél silnice, nejlepší část je úplně na konci cesty po průjezdu jehličnatým lesíkem
  • Pasir Tengkorak Beach neboli Skull Beach – moje druhá nejoblíbenější, ale o dost menší pláž v zátoce severní části ostrova
  • Cenang Beach – městská pláž plná barů, kde to žije vodními sporty
  • Tengah Beach – kousek od Cenang Beach, taky městská, ale mnohem klidnější pláž
  • Pantai Kok – dlouhá, tichá pláž v zátoce jižní části ostrova

Další aktivity na Langkawi:

  • Seven Wells Waterfall (Telaga Tujuh) – k vodopádu vede krátká, ale na začátku hodně strmá cesta. Doporučuju pak pokračovat stezkou dál nahoru, kde je vyhlídka do údolí a několik lagun, ve kterých se dá koupat.
  • Cable Car (SkyCab) – 2,2 km dlouhá lanovka veze pasažéry zhruba 15 minut do výšky 708 m.n.m. na vrchol Gunung Machinchang (cena od 44 RYM). Nahoře se nabízí 360° výhledy, je možné navštívit Sky Bridge nebo sejít po Sky Trail do mezistanice.
  • Vyhlídka na Gunung Raya – z výletu na tuto 881 metrů vysokou horu mám smíšené pocity. Hezká silnice lesem, kde jsme byly s pár opicemi skoro sami, nás vzala na několik hezkých vyhlídek cestou. Ovšem na vrcholu nás čekala opuštěná stanice a pár dalších budov v dezolátním stavu a se zákazem vstupu. Velký potenciál, malé využití, ale i tak stojí za vyjížďku.
  • Roadtrip – nejlepší je prostě si půjčit skútr a projet ostrov křížem krážem. Moje oblíbená část cesty byla do málo frekventované zátoky Datai Bay. Od určitého úseku je tady sice zákaz vjezdu, ale cesta vede národním parkem, a les lemující silnici má v sobě něco magického.
  • Temurun Waterfalls – k vodopádu vede krátká stezka lesem, kterou pečlivě střeží opice. Skoro 200 metrů vysoký vodopád je bohužel ,,funkční“ jen v období děšťů.

TIP, kde se najíst: The Kasbah (,,feel the vibes“ v této stylové restauraci, kde nabízí jídla v ideálním poměru malajské a západní kuchyně včetně x možností pro vegetariány)

10.-13.den: Ostrov Perhentian/ Tioman/ Redang

Pokud jste do Malajsie přijeli hledat slunce a exotiku, nesmíte vynechat návštěvu alespoň jednoho ze tří malých ostrovů u východního pobřeží pevninské Malajsie. Perhentian je s přehledem nejvyhledávanější a údajně nejkrásnější, Tioman je stejně tak krásný, zato téměř neobjevený a Redang si drží svůj šarm navzdory mírně vyššímu zastoupení resortů oproti předchozím dvěma.

Na všechny ostrovy je potřeba přejet trajektem z pevniny a samotná cesta autem nebo autobusem do přístavů není úplně nejkratší. To je pravděpodobně jeden z důvodů, proč spousta lidí upřednostňuje ostrov Langkawi, který rozhodně není tak divoký a plný exotického šarmu, zato leží u západního pobřeží blízko Kuala Lumpur a dalším turistickým bodům.

Další důvod, proč tolik cestovatelů ostrovy ze svého itineráře vypouští, je opačná sezóna vzhledem snad k celé jihovýchodní Asii. Na Perhentiany, Tioman i Redang je nejlepší jet v létě – sezóna začíná někdy v únoru/ březnu a končí zhruba v říjnu/ listopadu (záleží na konkrétním ostrově).

Více informací: Jak navštívit Tioman island v Malajsii

14. den: město Malakka

Zpáteční čas trajektu je potřeba dodržet, protože často bývá plný. Z přístavu nebo 1 km vzdáleného autobusového nádraží odjíždí pravidelné spoje do velkých měst. Cesta do Malakky trvá 4,5 hodiny a stojí 25 MYR.

Malakka je krásné historické město, ale pokud jste do Malajsie nepřijeli primárně brouzdat rozpálenými ulicemi v davu lidí, mohlo by tady stačit jedno odpoledne. A co v Malace vidět a neminout?

  • A’Famosa Fortress – pevnost na kopci z 16.století postavená Portugalci
  • Christ Church – charakteristický červený kostel postavený Nizozemci v centru města s věžními hodinami hned vedle
  • Jonker Street – živá ulice se spoustou restaurací, obchodů a nočním trhem
  • Cheng Hoon Teng – velkolepý čínský chrám
  • Promenáda kolem řeky – hned za mostem před Jonker street se nabízí tato artistický ulička u řeky na dopolední kafe nebo odpolední drink

TIP, kde se najíst: The daily fix café (o vynikající kuchyni této restaurace – skryté za obchodem se suvenýry – svědčí krátká čekací listina, kterou pravděpodobně budete muset absolvovat); Navy Café

15. den: Cesta do Kuala Lumpur a odlet

Po dvou týdnech nezbývá než se nalodit na autobus do KL (nádraží je asi 10 minut jízdy Grabem z centra Malakky). Cesta trvá asi 2,5 hodiny a stojí od 9 MYR. Mezi těmito městy jezdí tolik spojení, že lístek stačí koupit až na nádraží. Z nádraží už Vaše cesty asi povedou Grabem na letiště, kde pomalu může začít rekapitulace dovolené v této krásné zemi.

Mapa cesty

Více o Malajsii:

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *